Bjørn Eidsvågs Jesus

Postet: 24. september 2016  Emner: , ,   

Bjørn Eidsvåg har et problem: Han kan ikke trekke tilbake sangene sine.

eidsvagdebattEn helsides egenannonse i Vårt Land 24. september (se bilde): «Bjørn Eidsvåg trekker fulle hus med forestillingen ‘Etterlyst: Jesus’. Samtidig har Den norske kirke mottatt 35.000 utmeldinger så langt i år. Kan medlemsflukten stanses dersom kirken åpner for Bjørn Eidsvågs Jesus?»

Slik settes tonen for det Vårt Land lover at skal bli «høstens store Jesus-debatt». Det er litt av en problemstilling: Er altså det viktigste spørsmålet i «Jesus-debatten» hvordan en negativ medlemsutvikling i et kirkesamfunn som har kastet vrak på Jesu lære om ekteskapet, skal snus?

En tåre renner fra ikonet
en mager mann med tornekrone
grepet ser jeg ned
min tro, mitt håp, min fred

jeg ser hva jeg har gjort
og legger kronen bort
straffen lå på Deg
skammen bærer jeg

Men utviklingen i Den norske kirke er likevel ikke mitt tema nå. Tanken om å skrive om Bjørn Eidsvåg har ligget der i et par år. Det startet med en konsert som ble vist på NRK, der jeg oppfattet at bakersønnen nok en gang forsøkte å distansere seg fra oppveksten i Sauda, så vidt jeg husker med moren sittende i salen. Tankene mine gikk tilbake til starten av min journalistiske løpebane da jeg i fire år (1989-92) var sommervikar på ryfylkekontoret til Haugesunds Avis, i industribygda Sauda. På loftet et sted har jeg fortsatt utklippet av artikkelen jeg skrev med Bjørn Eidsvågs nå avdøde far, Einar, som kilde. Det handlet om priskrig på brød. Under samtalen dukket også Bjørn opp, og jeg husker at jeg syntes dette var litt stas.

På noenlunde samme tid, i 1992, utga Bjørn Eidsvåg platen «Til alle tider». Sangen som ga tittelen til platen, er den jeg ovenfor har begynt å sitere fra og som er skrevet av Eidsvåg selv. Vi spilte den i bobilen i sommer, om og om igjen, mens vi tok fatt på den mektige turen over Sognefjellet fra Lom.

La meg innrømme det med en gang: Jeg har ikke sett Bjørn Eidsvågs musikkteaterforestilling på Det Norske Teatret, derfor kan heller ikke selve forestillingen være tema for denne bloggposten. Jeg hørte første gang om «Etterlyst: Jesus» på Lørdagsrevyen på NRK1 28. mai og kom til å skrive noe på mikrobloggtjenesten Twitter om den. Det utløste en aldri så liten debatt med blant andre Eidsvåg selv (som han for sin del avsluttet med å love billetter til forestillingen – du fikk adressen min, og jeg venter ennå, Bjørn!).

Et ord, en mann, et speil, en gåte
forundret ser jeg speilet gråte
så lite tro jeg har
jeg overhører svar

jeg trodde det var meg
som skulle redde Deg
skamfull ser jeg ned
det var Du som led

Temaet mitt nå er altså Bjørn Eidsvåg selv, og de sangene han har gitt ut. Er det du  som er jeg-personen i «Til alle tider», Bjørn? Jeg velger å tro det. Tar du avstand fra denne teksten i dag, Bjørn?

Slik jeg har oppfattet det, handler forestillingen om å definere et bilde av Jesus. I det nevnte NRK-innslaget sier Eidsvåg at han «tar bort noen av disse mytene – himmel og helvete og frelsesbegrepet slik jeg forstår det i dag». Reporteren forteller også om enda en trossetning som Eidsvåg har forkastet: «Jesus døde ikke for våre synder. Jesus døde i kampen for sosial rettferdighet». Bjørn Eidvåg følger opp: «Det er for min del en langt bedre historie enn at Gud, som er kjærlighet, ofret sin sønn for våre synder. Det blir en individualistik privatsak som egentlig er uinteressant».

Hva er det du synger om i sangen «Til alle tider», da, Bjørn? Gjelder det ikke lenger, 24 år senere, brøkdelen av et sekund i perspektivet av «alle tider»?

Videre i intervjuet sier Eidsvåg at det var sjokkerende for ham selv da han «fikk vite det» – altså den angivelige innsikten om at Jesus bare var en sosial reformator. Det er lite nytt i det. Den svenske forfatteren og redaktøren Göran Greider benekter alle kristendommens dogmer, men kaller seg en kristen. Greider forteller at han for ca. 15 år siden fikk et syn av Jesus som grunnlegger av en sosial bevegelse som hjalp folk til å se sosial urettferdighet og begynne å hjelpe hverandre. Men Jesu død betyr ingenting, og hans oppstandelse er bare en senere myte, ifølge Greider.

Er det Göran Greider du har lyttet til, Bjørn? Var det nok til å omforme det du i 1992 gripende beskrev som «min tro, min håp, min fred»? Var det nok til å kaste vrak på den verdensvide kirkes bilde av Jesus – Bibelens bilde av Jesus? Var du ikke litt inne på det sosiale aspektet i sangen, Bjørn, når du skriver at du trodde det var du som skulle redde Jesus? Men du konkluderer i verset med at Jesu lidelse er det sentrale.

En mager mann som stille lider
evig Gud til alle tider
i himmel og på jord
min frelser og min bror

jeg ser hva Du har gjort
og legger kronen bort
straffen lå på Deg
nåden bærer meg

Hva er skjedd siden 1992, Bjørn? Er det ikke nettopp Jesu død for våre synder du skrev om, som du kalte for «min frelser og min bror»?

Jeg skal være litt personlig, Bjørn. For noen år siden var det noen måneder der jeg ikke hadde det så godt med meg selv. På en biltur over Høg-Jæren spilte jeg «Kyrie» på repeat. Det gjorde godt. Også den skrev du selv, for platen «På leit» i 1984. Her er det også en annen sang som har gjort inntrykk, «Føtter på fjell».

Som jeg innledet med, Bjørn, kan du ikke ta sangene du har skrevet og gitt ut, fra oss. Uansett hvilken vei letingen din har ført deg. Uansett hva du nå sier og tenker. Lykken ligger i at du fremdeles kan lete deg tilbake. For «Bjørn Eidsvågs Jesus» er så mye mer enn det du nå tillegger ham. Det er bare å finne fram dine egene plater. Nåden har ennå bærekraft.

Her kan du lytte til sangen «Til alle tider», sunget av Katrine Skjold og Arne Pareli på åpningskonsert for Straume Forum 24.09.16 (de sang for øvrig også «Føtter på fjell»)

Dagens bibelord - Åp 7,13-17

13 En av de eldste tok da ordet og spurte meg: «Disse som er kledd i hvite kapper, hvem er de, og hvor kommer de fra?» 14 «Herre», svarte jeg, «du vet det.» Da sa han til meg:
          «Dette er de som kommer ut av den store trengsel,
          de har vasket sine kapper
          og gjort dem hvite i Lammets blod.
          
   
15 Derfor står de for Guds trone
          og tjener ham dag og natt i hans tempel,
          og han som sitter på tronen,
          skal reise sin bolig over dem.
          
   
16  De skal ikke lenger sulte eller tørste,
           solen skal ikke falle på dem, og ingen brennende hete.
          
   
17 For Lammet som står midt på tronen, skal være gjeter for dem
           og vise dem vei til kilder med livets vann,
           og Gud skal tørke bort hver tåre fra deres øyne

Åp 7,13-17
 En av de eldste tok da ordet og spurte meg: «Disse som er kledd i hvite kapper, hvem er de, og hvor kommer de fra?»
Les mer