Ingen grunn til skam

Postet: 27. juli 2017  Emner: , , ,   

OXFORD: Kristne briter som tynges av at troen deres degraderes av samfunnet rundt dem, har kanskje glemt at deres kanskje mest prestisjefylte institusjon fortsatt utstråler kristennavnet.

OXFORD: Historien til Jesus College går tilbake til 1571. Foto: Petter Olsen

Undersøkelse: Fire av fem kristne som deltok i undersøkelsen Troens tilstand (State of the faith) i Storbritannia, opplever at kristendommen ikke får den samme respekt i landet deres som andre livssyn og religioner gjør. 26 prosent føler seg ikke komfortabel med å snakke om kristendommen på arbeidsplassen eller i andre situasjoner, melder nettavisen Christian Post.

Artikkelserie: Sambåndet.no har i en artikkelserie sett på religionens vilkår i dagens samfunn, naturlig nok med hovedvekt på kristendommen. En av artiklene handler om resultatene fra den nevnte undersøkelsen. Da jeg redigerte akkurat denne artikkelen, befant jeg meg i Oxfordshire i Midt-England, og et besøk i universitetsbyen Oxford var et av høydepunktene.

Universitetet i Oxford består av hele 38 ulike colleges (dersom du spør de lokale «hvor Universitetet er», vil man se spørrende på deg). Og da vi vandret rundt blant alle disse, var det både interessant og inspirerende å merke seg særlig to av navnene: Corpus Christi (Kristi kropp) College og Jesus College (Også Universitetet i Cambridge har et college med sistnevnte navn). Mottoet til Universitetet som sådan er «Dominus illuminatio mea» – «Herren er mitt lys» – og er hentet fra Bibelens Salme 27 (v.1a). Dette har vært i bruk i alle fall siden andre del av 1500-tallet og er en del av Universitetets våpenskjold. Regent’s Park College har hentet sitt individuelle motto fra 1. Tess 5,21: «prøv alt, hold fast på det gode».

Undervisning har vært en del av Oxfords historie siden 1096, og Universitetet i Oxford er det eldste i den engelskspråklige verden. Ingen har, så vidt jeg vet, tatt til orde for å endre motto eller våpenskjold.  

Guds lys: «Herren er mitt lys» som motto er utlagt som at alle ting henter sitt eksistensgrunnlag fra Guds fortsatte skapergjerning. Ting stråler med grunnlag i deres konstante avhengighet av denne skaperakten. De lyser ved at Gud opplyser sannheten deres.

Blikk: Kanskje britiske kristne kan hente nytt mot ved å tenke på at av deres mest prestisjefylte institusjoner så tydelig markerer kristennavnet. Det kan forresten vi andre også gjøre: «De så opp til ham og strålte av glede, og deres ansikt rødmet aldri av skam» (Sal 34,6). Det har noe med blikkretningen å gjøre.

Dagens bibelord - Ef 5,8-14

8 En gang var dere selv mørke, men nå – i Herren – er dere lys. Lev da som lysets barn! 9 Lysets frukt er all godhet, rettferd og sannhet. 10 Prøv hva som er til glede for Herren! 11 Ta ikke del i mørkets gjerninger, for de bærer ingen frukt. Avslør dem heller! 12 Det som slike folk driver med i det skjulte, er det en skam bare å nevne. 13 Men alt kommer for dagen når det blir avslørt av lyset, 14 og alt som kommer for dagen, er lys. Derfor heter det:
          Våkn opp, du som sover,
          stå opp fra de døde,
          og Kristus skal lyse for deg.

Ef 5,8-14
 En gang var dere selv mørke, men nå – i Herren – er dere lys. Lev da som lysets barn!
Les mer