Israel, Gud og Utøya – og litt kildekritikk

Postet: 23. januar 2012  

Er det sammenheng mellom norsk israelspolitikk og Utøya-massakeren.
I dag har debatten gått på ulike nettfora.

Bakgrunnen er et foredrag forfatter Per Haakonsen holdt på et åpent møte i regi av Sarpsborg KrF forrige uke. Der skal han i følge nettavisen til Sarpsborg Arbeiderblad, sa.no, ha sagt at «Utøya-massakren kan sees i lys av det stadig mer betente forhold mellom Israel og Norge og de diplomatiske kontroverser som har vært i den senere tid.»

Haakonsen påpekte også at Alexander Kielland-ulykken i 1980, der 123 mennesker omkom, skjedde kort tid etter at Norge nektet å selge olje til Israel.

Sitat fra manus: «Det er tankevekkende at de to største ulykkene i Norge etter krigen, begge kan knyttes til Norges forhold til Israel. Uvilkårlig må vi spørre: Kunne disse ulykkene ha vært unngått dersom vi hadde hatt et mer positivt forhold til Israel?»

Uttalelsen har vakt sterke reaksjoner, forståelig nok.
Jeg er også blant dem som har krøllet øyenbryna.

For det første er det for meg uklart om Haakonsen mener at hendelsene skal forstås som en direkte reaksjon fra Gud eller om det handler om en beskyttelse som forsvinner. Det er en himmelvid forskjell, bokstavelig talt, på om man sier Gud står bak ondskap, og gjør Gud til subjekt, eller om man sier at Guds vernende hånd er borte, slik at ondskapen får større rom.

Videre reagerer jeg på kildebruken. En grunnregel i journalistikken er at dess mer alvorlig en påstand er, dess grundigere trenger den dokumenteres. Umiddelbart melder følgende kontrollspørsmål seg:

  • Det har i tiden mellom Kielland og Utøya vært mange hendelser mellom Norge og Israel. Kanskje noen også var mer alvorlige. Finnes det da tilsvarende reaksjoner fra Gud på disse? Hvis ja, hvilke? Hvis nei, hvorfor ikke?
  • Motsatt: det har i samme periode vært andre alvorlige ulykker i Norge. Var det tilsvarende ”israels-hendelser” i forkant av disse? Hvis ja, hvilke? Hvis nei, hvorfor ikke?
  • Også andre land har sine kontroverser med Israel og opplever sivile katastrofer. Finnes det tilsvarende sammenheng mellom disse forholdene og påfølgende hendelser i disse landene?

Med andre ord: hva gjør at nettopp disse to katastrofene og disse to israels-hendelsene står i en slik særstilling at det gir grunnlag for å fremme spørsmålet om de skal forstås som en Guds reaksjon?

Det finner jeg ingen svar på i det jeg har lest så langt i dag. For skal man finne et mønster, trengs mer enn to sammenhenger. I tillegg må alle andre muligheter lukes bort.

For skal vi mene noe så alvorlig som her blir gjort, må vi være sikre på at vi ikke bare har plukket noen få paralleller og deretter sydd en teori ut i fra dette. Eller omvendt: at vi er funnet passende hendelser som bygger opp under en teori vi hadde fra før. Da jukser vi i tilfelle med kildebruken.

Her har vi alle noe å lære.

 —

PS. Bjørn Are Davidsen sine tanker om saken er forøvrig vel verdt å lese.

Dagens bibelord - Jes 55,8-13

8 For mine tanker er ikke deres tanker,
          og deres veier er ikke mine veier,
          sier Herren.
          
   
9 Som himmelen er høyt over jorden,
          slik er mine veier høyt over deres veier
          og mine tanker høyt over deres tanker.
          
   
10 For lik regn og snø
          som faller fra himmelen
          og ikke vender tilbake dit
          før de har vannet jorden,
          gjort den fruktbar og fått den til å spire,
          gitt såkorn til den som skal så,
          og brød til den som skal spise,
          
   
11 slik er mitt ord
          som går ut av min munn:
          Det vender ikke tomt tilbake til meg,
          men gjør det jeg vil
          og fullfører det jeg sender det til.
          
   
12 For med glede skal dere dra ut,
          i fred skal dere føres fram.
          Fjell og hauger bryter ut i jubel foran dere,
          alle trær på marken klapper i hendene.
          
   
13 I stedet for tornekratt
          skal det vokse sypresser,
          i stedet for nesler
          skal det vokse myrt.
          Slik skal Herren få et navn,
          et evig tegn som aldri slettes ut.

Jes 55,8-13
 For mine tanker er ikke deres tanker,
          og deres veier er ikke mine veier,
          sier Herren.
          
   
Les mer