Hva kan man gjøre…?

Postet: 23. juli 2011  

Vi står midt i en intens innspurt før neste ukes generalforsamling. Men alt blir selvsagt overskygget av bombe- og skyteangrepene som skjer i Oslo og på Utøya. Mens jeg stod bøyd over papirene på kontoret i går ettermiddag og bildene fra Oslo rullet over tv-skjermen, slo maktesløsheten inn over meg. Jeg var vel ikke den eneste som tenkte, fullstendig sjokket: Hva gjør vi nå? Hva kan man gjøre…?

Ondskapen vi stadig ser omgir ulike deler av verden – krig, terror og kriminalitet – var her og nå blitt en del av vårt innerste liv. Selvsagt skremmer det oss.

Er det sant at en kristen tro kan drive mennesker til slike grusomme handlinger?

Når medier som TV 2 beskriver den pågrepne Anders Behring Breivik som «en konservativ kristen», vrenger det seg inni meg. Jeg og organisasjonen jeg tilhører er blant dem som påstemples denne betegnelsen til vanlig. Vil det da si at han er en av oss? Er det sant at en kristen tro kan drive mennesker til slike grusomme handlinger?

Men så legges det til at han tilhører det ytterste høyreekstreme miljøet i Norge. Og der ligger kanskje kjernen. At religion blir brukt i ytterliggående miljøer er ingen ny sak. Høyreekstreme har plassert seg selv innen kristendommen før, på samme måte som ytterligående islamister bruker Islam for alt de kan. Før det igjen begrunnet blant annet nazistene sin ideologi i kristen retning.

Derfor tror jeg det er to ting vi som kristne bør gjøre nå. Først og fremst må vi be. Be for de som er rammet, pårørende og for de som styrer landet. Det som begynte i går, er ikke over i dag.

Først og fremst må vi be.

For det andre er det utrolig viktig at vi markerer avstanden mellom religion og denne typen handlinger. Høyreekstrem filosofi har ingenting med kristendom å gjøre. Ekstremisme vil alltid søke etter steder å forankre sin forskrudde virkelighetsoppfatning. Ikke mindre viktig blir det da: Ekstrem filosofi som bruker religion som et verktøy må vi kjempe imot.

La oss stå sammen, og vise kjærlighet til mennesker – og ta kraftig avstand fra handlinger som prøver å splitte oss.

Dagens bibelord - 1 Tim 1,12-17

12 Jeg takker ham som gjorde meg sterk, Kristus Jesus, vår Herre, for at han viste meg tillit og satte meg til tjenesten, 13 jeg som tidligere spottet, forfulgte og brukte vold. Men han var barmhjertig mot meg, for i min vantro visste jeg ikke hva jeg gjorde. 14 Og vår Herres nåde har vært overstrømmende rik og har gitt meg tro og kjærlighet i Kristus Jesus. 15 Det er et troverdig ord og vel verdt å ta imot, at Kristus Jesus kom til verden for å frelse syndere, og blant dem er jeg den største. 16 Men når jeg fikk barmhjertighet, var det for at Kristus Jesus skulle vise hele sin tålmodighet på meg som den første, til et forbilde for dem som senere skulle komme til tro på ham og få evig liv. 17 Han som er konge i evighet, den uforgjengelige, usynlige, eneste Gud, ham være pris og ære i all evighet! Amen.

1 Tim 1,12-17
 Jeg takker ham som gjorde meg sterk, Kristus Jesus, vår Herre, for at han viste meg tillit og satte meg til tjenesten,
Les mer